COLEGIUL PROFESIONAL DE REDACŢIE

Dr. Mihai Tozlovanu
Av. Luciana Mihai
Ing. Narcisa Carmen Şorop

Colegiul ştiintific de redacţie:
Conf. Dr. Ştefan Ioan Stratul
Şef. lucrări Dr. Liviu Zetu
Conf. dr. Irina Zetu
Şef. lucrări Dr. Dragoş Epistatu
Dr. Bogdan Oprea
Dr. Dan Ioan Lazăr
Dr. Ionuţ Brânzan
Prof. Dr. Nathan Fuhrmann
Asist. Dr. Bogdan Bâldea
Dr. Sanda Danciu-Stanoiu

Redactor şef:
Dr. Vlad Cristian Deac

Secretariat redacţie:

Anamaria Capotescu

Adresa redacţiei:
Redacţia: AMSPPR-Str. Vicenţiu Babeș nr. 24 ap.6 cod 310029 Arad, jud. Arad
Tel./Fax: 0257-206.180
Email: redactie@dental.ro
Web: www.viatastomatologica.ro

Redactare afişe şi editare imagini:

Monica Butnaru
www.monicabutnaru.com

Declaratie FDI Dubai 2007

DECLARAŢII FDI
AFECŢIUNILE MUSCULO-SCHELETALE ÎN PRACTICA DENTARĂ
Adoptată de Adunarea Generală a FDI 26 Octombrie 2007, Dubai

Datorită nivelului înalt de răspândire şi impactului lor asupra vieţii, a sănătăţii şi a productivităţii afecţiunile musculo-scheletale (AMS) prezintă riscuri importante pentru medicii stomatologi. Această declaraţie FDI este destinată să atragă atenţia medicilor stomatologi despre etiologia multifactorială a acestor afecţiuni şi să sublinieze importanţa prevenirii acestora.

Pentru sănătatea musculo-scheletală, medicii stomatologi nu trebuie să ignore posibilitatea şi consecinţele grave ale afecţiunilor de acest tip (AMS). Prin urmare medicii stomatologi trebuie să cunoască importanţa şi valoarea:
- recunoaşterii din timp a diverselor semne şi simptome ale afecţiunilor musculo-scheletale.
- cunoaşterii unei largi varietăţi de factori de risc asociaţi cum ar fi munca- fizică-asociată (poziţii deviate, durată de lucru prelungită, echipamente şi instrumente non-ergonomice etc.), munca-psihică-asociată (lipsa de timp, probleme financiare, etc.) , factori individuali (fumatul, asimilarea în greutate, lipsa exerciţiilor fizice, etc.), şi alţi factori de risc ne-relaţionaţi cu munca.
- realizarea faptului că majoritatea afecţiunilor musculo-scheletale pot fi prevenite prin evitarea sau modificarea multor factori de risc
- recunoaşterii prevenţiei ca fiind cea mai eficientă măsură de evitare a AMS şi necesităţii a multiple intervenţii preventive (eforturi educaţionale, modificarea comportamentului, poziţii de lucru naturale, designul adecvat al cabinetului şi al tiparelor de lucru, selectarea corectă şi folosirea echipamentelor şi a instrumentarului, aplicarea programelor ergonomice şi a măsurilor de securitate şi sănătate la locul de muncă, păstrarea sănătăţii fizice, controale medicale regulate, etc)
- conştientizarea că majoritatea afecţiunilor musculo-scheletale pot apărea / reapărea la orice membru din echipa care lucrează în cabinetul stomatologic, apărând nevoia de continuitate a tuturor eforturilor de prevenire şi de revizuire sistematică a eficienţei acestora.
- cunoaşterii diferitelor aspecte neclare ale afecţiunilor musculo-scheletale, lipsa de probe pentru a susţine o singură intervenţie având o aplicare generală, şi a faptului că eficacitatea oricărei intervenţii depinde de circumstanţele individuale
- importanţei deosebite de a găsi îngrijiri medicale adecvate pentru afecţiunile suspectate şi de a evita auto-tratamentul care poate duce la dependenţa de medicaţie

PROMOVAREA SĂNĂTĂŢII DENTARE PRIN FLUORIZARE APEI
ADOPTATĂ DE ADUNAREA GENERALĂ A FDI 26 SEPTEMBRIE 2008, STOCKHOLM, SUEDIA

Fluorizarea apei reprezintă corectarea concentraţiei de fluor în rezervele de apă cu deficit de fluor la un nivel recomandat pentru sănătatea orală optimă. Mai mult de 350 de milioane de oameni din peste 30 de ţări beneficiază de fluorizarea apei.

Recunoscând importanţa promovării sănătăţii dentare prin fluorizarea apei FDI declară următoarele:
• Peste 60 de ani de cercetări şi recenziile sistematice recente au demonstrat că fluorizarea apei este o măsură de sănătate publică efectivă şi eficientă de prevenire a cariei dentare
• Fluorizarea apei este în special adecvată în cadrul populaţiei la care s-a demonstrat un risc mediu sau ridicat de apariţie a cariei dentare
• Concentraţia de fluor recomandată pentru prevenirea cariei dentare nu are efecte adverse asupra sănătăţii umane
• În stabilirea nivelului optim de fluor din apă pentru a preveni caria dentară autorităţile publice trebuie să ia în considerare temperatura prevalentă a aerului ambiental, disponibilitatea altor surse de fluor precum şi dieta şi obiceiurile culturale ale comunităţii
• Rezervele de apă care urmează a fi fluorizate trebuie să fie sigure fiind procesate cu dotări şi analize necesare disponibile pentru a pune în aplicare şi monitoriza apa fluorizată.
• Pe baza dovezilor ştiinţifice autorităţile de sănătate publică trebuie să monitorizeze eficienţa fluorizării apei alături de alte metode de furnizare a fluorului pentru prevenirea cariei dentare
• Pentru sănătatea publică beneficiile fluorizării apei depăşesc cu mult posibila apariţie a fluorozei / opacităţii smalţului în smalţul dinţilor de lapte

FDI recunoaşte că prevenţia prin folosirea fluorului este cel mai realist mod de reducere a grelei poveri a cariei dentare la nivel mondial